
Försäljningsutbildning i olika nivåer med tanke på beteendestilar
En säljares framgång bygger på kunskap om försäljning, men också på förståelse för sitt och omgivningens beteende. ”Sälja med färger” utvecklar säljare att med dessa kunskaper göra ännu bättre och fler affärer.
Utbildningen omfattar 3 dagar, varav första dagen är ”Utvecklande Kommunikation” där deltagaren får kunskap om sin egen och andras beteendestilar och drivkrafter och resterande 2 dagar är specialanpassad högkvalitativ säljutbildning.
Målet är att utveckla säljarens förmåga att mer effektivt nå fram till kunderna i säljsituationen. Alla moment i säljprocessen lärs därför ut, men också i förhållande till olika beteendestilar (färger) i vad vi kallar 4-färg. Säljaren lär sig använda sina befintliga kunskaper med hjälp av nya tekniker för att snabbt kunna anpassa sin säljstil till olika kundprofiler/köpstilar och beslutssituationer, vilket ger helt nya möjligheter att göra både fler och större affärer.
Under tidigare utbildningar har säljare sagt:
- Ååhh nu förstår jag varför jag inte fick den affären! Om jag bara förstått att kunden var blå/grön! Då hade jag inte snackat bort affären… i och med att jag är så gul. Istället skulle jag lugnat ner säljsamtalet och presenterat mer detaljerat och tryckt på säkerheten…
Det här är bara ett av många exempel på hur säljare kan använda anpassningen till sin nuvarande säljstil. Effektiviteten hos många säljaren kan ökas med 10-30% direkt efter utbildningen, men passar också bra för nya säljare som vill förstå försäljning från grunden med kunden i fokus. Moderna och välbeprövade säljtekniker levereras av erfarna säljkonsulter med lång erfarenhet av både försäljning, säljledning och säljutbildning.
Utöver den beteendestilsanalys som deltagarna gör vid ”Utvecklande Kommunikation” genomförs även en drivkraftsmätning. Dessutom genomförs en diagnostisk mätning av säljarens säljkompetens både före utbildningen för anpassning till rätt nivå och efteråt för uppföljning av önskat resultat. Det vi kallar för mätbar framgång!
Utbildningens 3-dagarsupplägg innebär inte nödvändigtvis 3 dagar i följd, har man någon gång tidigare gått ”Utvecklande kommunikation” kan man när man vill bygga på med de 2 säljutbildningsdagarna och därefter även steg 2 och steg 3, säljledning, leda med färger eller annan önskad utbildning. Se vår kalender för öppna utbildningar, eller kontakta oss för mer info, företagsanpassade utbildningar och prisförslag.
Ur innehållet:
- Säljarens drivkrafter, personlig säljstil
- Personlig planering och målstyrning
- Köp- och säljprocessen – vägen till avslut
- Förberedelser som skapar framgång
- Mötet med kunden – anpassningen
- Förstå kundens behov med hjälp av färger
- Säljpresentation på mottagarens villkor
- Förhandling- och avslutsteknik med hänsyn till kundens beteende
- Kundvård samt uppföljning på kundens villkor
- Möt motstånd och arga kunder så mycket lättare!
- Personlig effektivitet – vad olika säljstilar behöver
- Reflektion och egen handlingsplan.


Kontakta oss
Här kan du kontakta oss, eller fylla i din mailadress så kontaktar vi dig!
Kontakta oss